GıybetKeşfu'r Rıybe Ani'l - Ğıybe
Ebu-Leys es-Semerkandî, ğıybetin dört türlü olduğunu söylerdi:
Küfür olan ğıybet, nifak olan ğıybet, ma’siyet (günah) olan gıybet ve mubah olan ğıybet.
1. Küfür olan ğıybete gelince; bu, bir kimsenin müslüman bir kimse hakkında ğıybet etmesine karşılık kendisine, o müslümanın ğıybetini yapma denilince: “Hayır onun gıybeti yapılır, ben gerçekten de dediklerimde doğruyum” derse, Allah’ın haram kıldığını helâl kılmış olur. Kim de Allah’ın haram kıldığını helâl kılarsa -Allah’a sığınırız- kâfir olur.
2. Nifak olan gıybete gelince; bu da bir insanın ğıybetini, onu tanıyabilecek insanlar arasında adını vermeden yapmaktır. Bununla nefsini takva sahibiymiş gibi göstermek ister. Halbuki o, bilinen bir kimsenin ğıybetini yapmaktadır. İşte bu, nifak için yapılan ğıybettir.
3. Ma’siyet olan ğıybete gelince; ğıybetini ettiği insanın, ğıybetinin haram olduğunu bilerek ve onun adını vererek aleyhinde konuşmaktır. Bunun günah olduğunu itiraf edenin yaptığı ğıybetten dolayı tevbe etmesi gerekir.
4. Fıskını ve bid’atini açıkça izhar eden kimsenin aleyhinde konuşmak ğıybet değildir. Aksine o, bununla ecir sahibi olur. Çünkü insanlar faciri tanıyınca ondan sakınırlar.
- Açıklama
Ebu-Leys es-Semerkandî, ğıybetin dört türlü olduğunu söylerdi:
Küfür olan ğıybet, nifak olan ğıybet, ma’siyet (günah) olan gıybet ve mubah olan ğıybet.
1. Küfür olan ğıybete gelince; bu, bir kimsenin müslüman bir kimse hakkında ğıybet etmesine karşılık kendisine, o müslümanın ğıybetini yapma denilince: “Hayır onun gıybeti yapılır, ben gerçekten de dediklerimde doğruyum” derse, Allah’ın haram kıldığını helâl kılmış olur. Kim de Allah’ın haram kıldığını helâl kılarsa -Allah’a sığınırız- kâfir olur.
2. Nifak olan gıybete gelince; bu da bir insanın ğıybetini, onu tanıyabilecek insanlar arasında adını vermeden yapmaktır. Bununla nefsini takva sahibiymiş gibi göstermek ister. Halbuki o, bilinen bir kimsenin ğıybetini yapmaktadır. İşte bu, nifak için yapılan ğıybettir.
3. Ma’siyet olan ğıybete gelince; ğıybetini ettiği insanın, ğıybetinin haram olduğunu bilerek ve onun adını vererek aleyhinde konuşmaktır. Bunun günah olduğunu itiraf edenin yaptığı ğıybetten dolayı tevbe etmesi gerekir.
4. Fıskını ve bid’atini açıkça izhar eden kimsenin aleyhinde konuşmak ğıybet değildir. Aksine o, bununla ecir sahibi olur. Çünkü insanlar faciri tanıyınca ondan sakınırlar.
- Taksit Seçenekleri
- Axess KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim30,0030,00215,6031,20310,6031,8065,4032,4093,6733,00Finansbank KartlarıTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim30,0030,00215,6031,20310,6031,8065,4032,4093,6733,00Bonus KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim30,0030,00215,6031,20310,6031,8065,4032,4093,6733,00Paraf KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim30,0030,00215,6031,20310,6031,8065,4032,4093,6733,00Maximum KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim30,0030,00215,6031,20310,6031,8065,4032,4093,6733,00World KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim30,0030,00215,6031,20310,6031,8065,4032,4093,6733,00Diğer KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim30,0030,002--3--6--9--
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
- Yayınevinin Diğer Kitapları