Ürün Sepetinize Başarıyla Eklendi
Sezgi - Üçüncü Tür Bilgi - Halkkitabevi

Sezgi - Üçüncü Tür BilgiHallac-ı Mansur’dan Spinoza’ya Spinoza’dan Marx’a - Sezginin İzinde Felsefi Bir Yolculuk

Stok Kodu
9789944387859
Boyut
14x21
Sayfa Sayısı
216
Basım Yeri
İstanbul
Baskı
1
Basım Tarihi
2020-08
Resimleyen
06dcd5c9cb5345e7a631e652063b4728
Kapak Türü
Ciltsiz
Kağıt Türü
2. Hamur
Dili
Türkçe
280,00TL
%17 İNDİRİM
232,40TL
Taksitli fiyat : 9 x 28,40TL
Stokta var
9789944387859
765928
Sezgi - Üçüncü Tür Bilgi
Sezgi - Üçüncü Tür Bilgi Hallac-ı Mansur’dan Spinoza’ya Spinoza’dan Marx’a - Sezginin İzinde Felsefi Bir Yolculuk
232.40

Spinoza'ya göre ikinci tür bilgi, yani akıl, fazlasıyla genel ve fazlasıyla evrenseldir; bu nedenle kişiyi yeterince etkilemez. Etkilemediği için de bizi dönüşüme uğratacak güçten yoksundur.

Bütün şeyler zincirlenince, içkinlik/hiçlik düzlemi oluşur: Üçüncü tür bilgiyle içkinlik/hiçlik düzleminin ayrımına varıldığında, kavramsallaştırılamamasına karşın, zincirlenişin hareketiyle hareket edildiğinde, bilindiği bilinir; bilindiği bilinen şey, bu-dünyanın ya da evrenin ikinci tür bilgiyle ulaşılamayan, yani düşünülemeyen yanıdır.

İkinci tür bilgiyle elde edilen kazanım bilinçtir; öyleyse bilindiği bilinen ya da düşünülemeyen şey bilinçdışıdır, yani sezgi. Bu durumda sezgi, bilindiği bilinenin ya da düşünülemeyenin keşfidir.

Belirtmek gerekir ki sezgisel bilgi, sermaye ile ondaki küreselleşme eğilimine ve bütünleştir zorunluluğuna bir yanıt olarak doğdu: Sezgisel bilginin mantığı, sermayedeki potansiyellik özelliği ile koşutluk gösterir.

Nitekim ilk kez Marx'ın fark edeceği gibi, bir üretim tarzı olarak kapitalizmin getirdiği en önemli ve en belirleyici yenilik, olasılıkla potansiyellik olarak potansiyelliği, mübadelenin en mükemmel nesnesi olarak ortaya koymasıdır: Potansiyellik olarak potansiyelliğin eylemli hali değişim-değerinin hareketini oluşturur ve bu hareketin yasaları ancak sezgiyle kavranabilir.

Hallac-ı Mansur, gerçek denilen şey, dairenin ortasındaki noktadır demek ister. Bu noktanın gerçeğini ancak sezgiyle/üçüncü tür bilgiyle kavrayabiliriz: Spinoza'nın sonraları üçüncü tür bilgiyle açıkladığı sezgiyi, uzun yüz yıllar öncesi Hallac-ı Mansur, Daire ve Nokta tâsînlerinde anlatmaya çalışır. Daire, noktanın açılımıdır, yani noktanın, yani Tanrı'nın üretim sonucudur; bu anlamıyla Doğa'dır, yani Hak'tır.

Kapat